Deel dit artikel:

Volvo Ocean Race-vloot speelt tactisch spel met St. Helena Hoog

De zeven teams zoeken naar de beste positie om zo snel mogelijk naar het zuiden af te zakken. Daar willen ze de trein met lagedrukgebieden richting de finish in Kaapstad pakken. Op hun pad ligt het St. Helena Hoog met windstiltes. De grote vraag is of het beter is om dit semipermanente hogedrukgebied westelijk of oostelijk te passeren. Beide opties liggen momenteel op de speeltafel.

Al dagenlang voert Dongfeng Race Team elke zes uur het positierapport aan. Vanmorgen stond daar een nieuwe naam, die van team AzkoNobel van schipper Simeon Tienpont. Als meest oostelijke boot, dus dichter bij de Afrikaanse kust, is zijn afstand tot Kaapstad kleiner dan de concurrenten in het westen nabij de Braziliaanse kust. Volgens deze manier van berekenen vaart Vestas 11th Hour Racing als meest westelijke boot (in afstand dus het verste van Kaapstad vandaan) nu in laatste positie.

In de calculatie van de posities wordt echter geen rekening gehouden met tactische beslissingen. De Volvo Ocean 65’s profiteren namelijk van windrichtingen die meer van achteren komen. Daarom kan het soms beter zijn om een langere weg met gunstigere windhoeken af te leggen. Zo zal degene die over een paar dagen als eerste in het zuiden de sterke westenwind tussen de breedtegraad 40 en 50º ZB (Roaring Forties) oppikt, snel accelereren en zeer waarschijnlijk de etappewinst opstrijken. Om die reden is het belangrijk om te kijken naar wie de beste zuidwaartse vooruitgang boekt en dat is momenteel Dongfeng Race Team, gevolgd door MAPFRE en het Nederlandse Team Brunel van schipper Bouwe Bekking. Ondertussen legt team AkzoNobel van schipper Simeon Tienpont heel wat minder mijlen af door een oostelijkere route te kiezen. Of hun tactiek van de ‘bocht afsnijden’ de juiste is, moet in de komende dagen blijken.

Normaliter blokkeert het St. Helena Hoog de weg naar Kaapstad, maar op dit moment overheerst een enorm lagedrukgebied op de Zuid-Atlantische Oceaan. De verwachting is dat het St. Helena Hoog zich in de komende week herstelt. Voor de navigators is het zaak om de kansen en mogelijkheden zo goed mogelijk in te schatten. De wind draait tegen de klok in om het St. Helena Hoog, wat betekent dat de teams er gebruik van kunnen maken om met een gunstige windhoek van oost naar west te komen. Historisch gezien, is deze westelijke en dus langere route richting het zuiden uiteindelijk vaak sneller gebleken. Een tactische gok kan echter zijn om toch voor de kortere, oostelijke route te gaan en gebruik te maken van een smalle doorgang met genoeg wind als het St. Helena Hoog zich her installeert. Het risico is dat als dit mislukt, je geparkeerd ligt in de windstiltes van het St. Helena Hoog.

Gisteren legde team AkzoNobel navigator Jules Salter legt uit waarom zij voor de oostelijke optie kiezen: “Op dit moment gaat het puur om de bootsnelheid, waarmee we al een paar dagen worstelen. Daarom zijn we uit de lijn gegaan om te proberen meer snelheid uit de boot te krijgen. De koplopers zijn in een snelheidsstrijd verwikkeld, dus die houden elkaar op snelheid. Dat is moeilijker als je alleen vaart.” Op dat moment zeilde team AkzoNobel in vierde positie. “We werken aan enige laterale afstand zonder contact te verliezen. Dat is waar het de komende tijd om gaat.”

Met de passaatwind in de zeilen varen de Volvo Ocean 65’s op dit moment nog min of meer achter elkaar aan. Op zoek naar snelheid en de beste positie om de Roaring Forties te betreden. Team Brunel-schipper Andrew Cape: “Dit gedeelte van de etappe is het eenvoudigste, maar daarna wordt het weer tricky als we de fronten richting Kaapstad moeten beoordelen. Het draait om de timing van het front. Of een gijp in die richting nodig is of dat je de bocht afsnijdt. Daarin zitten veel varianten. Het is een heel tactische fase. De laatste 100 mijlen worden allesbeslissend.”

naar boven