Wedstrijdcomite

Bij het organiseren van een wedstrijd komt veel kijken, het is niet slechts een kwestie van een baan uitleggen, de startprocedure inzetten en de finish in de gaten houden. Welke functies zijn er allemaal in het wedstrijdcomité?

Klassencontroleur
We beginnen met de klassencontroleur, deze controleert of de wedstrijd eerlijk verloopt. In deze taak worden namelijk de boten erop gecontroleerd of ze wel voldoen aan de eisen van de klasse. Zo niet, dan hangen hier natuurlijk gevolgen aan en wellicht zelfs uitsluiting van deelname aan de wedstrijd. De klassencontroleur is dus niet zozeer tijdens de wedstrijd bezig, maar vooral voordat de wedstrijd begint. Jij kan ook klassencontroleur worden, hier leer je hoe een controle werkt, welke procedures er gevolgd moeten worden, welke situaties er plaats kunnen vinden en hoe je hiermee om moet gaan. Na de opleiding van 3 dagen, met 2,5 dag cursus, mag je controle uitvoeren tijdens wedstrijden op nationaal niveau en participeren in het meetcomite bij wedstrijden op internationaal niveau!

Protestcomité/jurylid
Het protestcomite en juryleden hebben een belangrijke taak, er zijn namelijk altijd situaties op het water die mogelijk niet helemaal eerlijk gaan en waar de regels niet goed gevolgd worden. Op de kant wordt vaak verhaal gehaald door de zeilers, deze kunnen terecht bij dit comité. Ook jij kan hier deel van uitmaken, je beoordeelt dan op het water en later op de kant de verschillende situaties waar de regels mogelijk niet goed zijn opgevolgd. Je leert tijdens een cursus hoe een protestprocedure werkt, hoe je feiten vaststelt, vragen stelt en conclusies trekt.

Assistent protestcomité/jurylid
Het protestcomité en de juryleden werken met assistenten, er komt behoorlijk wat papierwerk bij kijken en af en toe is het echt stressen om alle protesten te beoordelen en verwerken. Een cursus voor assistent kost je slechts één dag waarin je alle basisprincipes van het protestcomite leert kennen.

Nationaal en internationaal protestcomité/jurylid
Voor nationale en internationale wedstrijden is de druk op de zeilers groter en dient dit comité nog serieuzer met protesten om te gaan. Een fout kan fataal zijn voor de prestaties van de zeilers. Als je bij een nationale wedstrijd het protestcomité wilt leiden dan maak je de jurytest en vraag je erkenning aan. Hiermee mag je bij Nederlandse Kampioenschappen aanschuiven. Nog een stapje hoger is het internationale protestcomité. Hiermee kom je terecht bij Wereldkampioenschappen. Nog meer druk voor de zeilers, dus ook voor de juryleden een belangrijkere taak om de werkzaamheden correct uit te voeren. Wil je dit doen, dan volg je de opleiding tot ISAF Judge.

Wedstrijdleider
De wedstrijdleider organiseert eigenlijk alles wat komt kijken bij een wedstrijd. Hierin kun je beginnen als assistent wedstrijdcomitélid. Dan moet je weten hoe verschillende banen eruit zien, welke variabelen de wind en stromingen brengen en hoe startprocedures eruit zien. Na het assistentschap kun je doorstromen tot wedstrijdcomitélid. Het wedstrijdcomitélid weet alles over het organiseren van een wedstrijd en heeft een grote verantwoordelijkheid naar de zeilers.

Nationaal en internationaal wedstrijdleider
Voor Nederlandse en internationale kampioenschappen komt er nog meer kijken bij het organiseren van wedstrijden. Om deze wedstrijden te leiden volg je de opleiding Race Management Seminar waar onderwerpen als race management policy en omgaan met verzoeken om verhaal van de zeilers.
Bij internationale wedstrijden denk je aan Wereldkampioenschappen en Olympische Spelen, om hier deel van uit te maken volg je de opleiding ISAF Race Officer.

Rescue
Naast al deze wedstrijdgerelateerde taken is er nog een hele belangrijke. De rescue, waarvan we iedere wedstrijd weer hopen dat ze niet nodig zijn. Veiligheid is een belangrijk aspect tijdens wedstrijden en opleidingen. Als rescue sta je garant voor alle veiligheid op het water. Dat kan gaan van het hulp bieden aan een drenkeling tot het slepen van een boot met kapotte materialen. Rescue is een belangrijke en veelal dankbare taak. Tijdens een opleiding leer je over allerlei zaken waar je mee te maken kunt krijgen, ook het uitzetten van een parcours of baan en de meteorologie komen hier aan bod.

Junior en senior
Tijdens wedstrijden zie je ook rescue medewerkers van onder de 18. Dit zijn de junior rescue’s die alleen oefeningen met niet-vaarbewijs plichtige volgboten mogen uitvoeren en hiervoor het certificaat junior rescue ontvangen. Zodra ze de 18 zijn gepasseerd mogen zij zo doorstromen naar de senior rescue en in snelle volgboten de oefeningen uitvoeren.

 

naar boven