Regioteamlid Hans komt op voor de kanovaarder

9 juni 2022

Regioteamlid Hans komt op voor de kanovaarder

Over Hans van Dongen

Hans in de kano

  • Van welke vereniging ben je lid? “KV Zeeburg in Amsterdam.”
  • Wat voor kano heb je? “Een North Shore Ocean. Een zeewaardige kano is voor mij een vereiste. Deze is lekker stabiel en tegelijk wendbaar. Eigenlijk een allround kano; prettig.”
  • Wat is je favoriete vaargebied? “Het is altijd leuk om vanuit mijn eigen kanoclub in Amsterdam te varen. We kunnen alle kanten op: naar het centrum, het IJmeer, of ik zet de kano op de auto en ga bijvoorbeeld naar de Kagerplassen. Van groot water geniet ik ook.” 

 

Hans van Dongen is kanovaarder. Hij zit in regioteam Noord-Holland zuid. In- en uitstapplaatsen, overdraagplaatsen, vrijstelling van éénrichtingsverkeer; Hans krijgt van alles op zijn bord. 

Het begon met een conflict met gemeente Amsterdam en het lightfestival. Bij dat festival op de Amsterdamse grachten was een gedeelte van de route afgezet voor spierkracht; ze waren bang voor aanvaringen met rondvaartboten. Dat verbod werd echter ingesteld zonder overleg met kanovaarders. Het viel Hans van Dongen en kanovrienden rauw op het dak. “Het is juist leuk om naar dat festival te gaan in een open kano. We gingen in protest en vroegen het Watersportverbond om druk uit te oefenen. Zo is het balletje gaan rollen. Het bleek nuttig om een kanoër in het regioteam te hebben. Het probleem loste zich overigens vanzelf op. “Door corona waren kanoërs juist de énige die de route konden varen. Volgende keer moeten we wel naar een oplossing kijken.” 

 

Je focust je vooral op de kano als regioteamlid. Wat voor kanobelangen zijn er in jouw regio om voor op te komen? 

“Het valt allemaal wel mee hoor. Uitstapplaatsen voor kanoërs is wel een ding. Wij willen een lage steiger, zodat we makkelijk kunnen in- en uitstappen. Daarvan zijn er in regio Amsterdam niet veel. En op sommigen plekken willen we graag een goede overdraagplaats. Zo vragen wij nu aandacht voor Diemerdijk. Overdragen van het IJmeer naar het Diemerdiep; dat zou een mooie uitbreiding van de kanoroute zijn. Op sommige plekken zouden we vrijstelling van verboden willen, bijvoorbeeld bij éénrichtingsverkeer. Dat is soms voor motorboten relevant, maar niet voor een kano. Zoals een voetganger op het land ook geen probleem geeft wanneer hij tegen de stroom inloopt. En zijn er zaken over kanopolo, open kano of sprinten dan maken wij ons daar ook hard voor.”

 

Moet je een netwerk hebben in de politiek om dit werk te kunnen doen? 

“Jazeker. Contact met de politiek is zeker van belang om invloed te kunnen uitoefenen. Een netwerk had ik zelf nog niet; een aantal andere leden van onze vereniging wel. We helpen elkaar aan de juiste ingangen.” 

 

In het regioteam zitten ook motorbootvaarders. Jullie kunnen tegengestelde belangen hebben. Hoe houd je je als kanoër staande tussen de motorbootvaarders? 

“Amsterdam wil in 2025 alleen nog elektrisch varen toestaan. Als kanoër ben ik voorstander van uitstoot loos varen. Degenen met een motorboot protesteren tegen de korte termijn waarin het gerealiseerd moet worden. Een boot omzetten kost immers tijd en geld. Maar binnen het regioteam staan we hierin niet tegenover elkaar hoor. We gaan allemaal voor plezier op het water en lossen het samen op.” 

Deel dit artikel:

Uitgelichte artikelen

In mijn regio

De partners van het Watersportverbond