Emissieloze zone pleziervaart Amsterdam: Watersportverbond beraadt zich op juridische stappen

3 oktober 2025

Besluit gemeente Amsterdam

Amsterdam wil een emissieloze zone invoeren waarbij booteigenaren met een doorvaartvignet nog drie jaar met een verbrandingsmotor mogen varen, terwijl houders van het duurdere binnenhavengeldvignet (BHG) vijf jaar de tijd krijgen. Dit beleid zorgt voor ongelijkheid. Het is bovendien moeilijk uitvoerbaar voor veel booteigenaren om op korte termijn over te stappen, omdat door netcongestie vaak pas na 2030 voldoende laadinfrastructuur beschikbaar zal zijn. Daarom heeft het Watersportverbond bezwaar gemaakt, samen met HISWA-RECRON, verschillende watersportverenigingen, -bedrijven én 280 individuele watersporters. 

De bezwarencommissie van de gemeente Amsterdam heeft dit bezwaar ongegrond verklaard. Het college van B&W heeft dit advies overgenomen en besloten de emissieloze zone voor pleziervaartuigen op 1 november 2025 in te voeren.

 

Mogelijke vervolgstappen

Het Watersportverbond bestudeert het adviesrapport zorgvuldig en overweegt – samen met de partijen die eerder bezwaar maakten – opnieuw naar de voorzieningenrechter en de bestuursrechter te stappen. Belangrijkste doel is om de deadline van 1 november voor deelname aan de overgangsregeling op te schorten, totdat er een besluit is over onze beroepsprocedure bij de bestuursrechter.

Achtergrond: zienswijzen en bezwaar

In 2024 dienden meer dan 1.000 watersporters een zienswijze in tegen de oneerlijke overgangsregeling in het plan voor de invoering van emissieloos varen voor pleziervaart. Desondanks besloot de gemeente door te gaan. Vervolgens maakten 280 watersporters formeel bezwaar. De voorzieningenrechter zag toen aanleiding tot bemiddeling, wat leidde tot uitstel van de invoeringsdatum van 1 april 2025 naar maximaal 6 weken na het besluit van het college. Dat besluit is nu genomen: alle bezwaren zijn afgewezen en de ingangsdatum is vastgesteld op 1 november 2025.

Onrealistische beleid

De gemeente laat momenteel een E-scan uitvoeren bij havens die dat aanvragen. Daarmee moet inzicht komen in de benodigde investeringen voor voldoende laadcapaciteit. Resultaten zijn er nog niet. Intussen is duidelijk dat veel havens door de huidige netcongestie helemaal geen zwaardere elektriciteitsaansluiting kunnen krijgen. Volgens de netbeheerder komen de eerste havens pas in 2031 aan de beurt. Toch besluit de gemeente om de regeling te voeren, ondanks het feit dat er nog geen inzicht is in de haalbaarheid en de omvang van de consequenties voor betrokken havens.

Grote gevolgen voor watersporters

Het Watersportverbond vindt het onacceptabel dat de gemeente een besluit neemt terwijl zij nog geen volledig beeld heeft van de consequenties voor duizenden booteigenaren en bijna alle watersportverenigingen en jachthavens in de omgeving. En dat terwijl onderzoek heeft uitgewezen dat de uitstoot van alle pleziervaart in Amsterdam minder dan 0,1% deel uitmaakt van de totale uitstoot in de gemeente.

Ons standpunt

Het Watersportverbond is niet tegen emissieloos varen. Integendeel: wij steunen de verduurzaming van de watersport. Maar maatregelen moeten haalbaar, proportioneel en gerechtvaardigd zijn. Dat vraagt om een overgangsregeling die in de praktijk ook uitvoerbaar is.

Oproep aan watersporters

Wij behartigen de belangen van alle watersporters: van motorkruisers en sloepvaarders in Amsterdam tot watersporters in andere gemeenten waar nieuwe regels en heffingen worden voorbereid. Hoe meer watersporters aangesloten zijn bij het Watersportverbond’, des te sterker onze stem richting lokale, regionale en landelijke overheid.
Ben je nog niet aangesloten bij het Watersportverbond? Steun ons werk, laat je horen en sluit je aan!

Deel dit artikel:

De partners van het Watersportverbond

}