Belangrijke wijzigingen voor Nederlandse ratingzeilers

Afgelopen periode zijn het ORC congres, IRC Congres en Word Sailing congress gehouden. Wij geven graag een samenvatting van wat er besproken is en welke consequenties de daar genomen besluiten hebben op voor Nederlandse ratingzeilers.

3 december 2019

Wijzigingen vanuit het ORC

Tijdens het ORC congress kunnen de gebruikers/aandeelhouders submissions indienen, waarover gestemd wordt door de aandeelhouders in het congres. Nederland werd namens het Watersportverbond vertegenwoordigd door Dirk Jan Zweers, Willem Ellemeet en Roy van Aller.

De belangrijkste wijzigingen voor de Nederlandse vloot zijn:

  • Vanaf 2020 zal voor performance boten de dynamic allowance alleen nog maar gelden voor boten ouder dan 30 jaar; Het wordt mogelijk om meer dan 1 voorzeil gelijktijdig te voeren. De regelgeving wordt hierop aangepast. De rating houdt hier rekening mee.
  • De coëfficiënten voor de flying headsail, ook wel de code 0 wordt aangepast. Het onderscheid tussen flying headsail en spinnaker werd gemaakt op basis van 75% midden breedtemaat t.o.v. het onderlijk. In de rating formule voor 2020 zal dit niet meer een harde grens zijn en gemiddeld worden.

Vanaf 2021 organiseert ORC bij alle continentale kampioenschappen ook een Double Handed kampioenschap.

 

Wijzigingen voortkomend uit het IRC

Het gebruik van een wisker pole wordt meegenomen in de rating. Eigenaren moeten dit opgeven wanneer ze gebruik maken van een wisker pole en dit moet worden vermeldt op het certificaat. Wedstrijden:

  • 2020 IRC Commodores Cup 2020
  • WK ORC & IRC New York Yacht Club in Newport, USA ( Sevenstar biedt een mogelijkheid voor transport van de boot vanuit Europa naar New York passend voor het WK)
  • 2020 ORC EK is tijdens Rolex Capri Sailing Week in Napels en Capri, Italië
  • 2020 ORC Sportboat EK is in Istanbul, Turkije
  • 2021 ORC WK Talinn, Estland

Wijzigingen voortkomend uit Special Regulations

  • Voor de categorieën Mo 0, 1, 2 (Fastnet, Colin Archer) en 3 (Vuurschepen, Oostende – Ramsgate v.v en ook de Ronde van Noord Holland) geldt nu een “structural inspection”. Dit houdt in dat er een visuele en onafhankelijke inspectie door een gekwalificeerd persoon* moet worden uitgevoerd, zowel uitwendig met het schip uit het water als inwendig van de aanhechting van de kiel. Bewijs van zo’n inspectie, in de formaat van een Inspection Form, heeft een geldigheidsduur van 24 maanden voor de start van de wedstrijd.
  • Bovendien is er nu ook de verplichting tot een externe en interne inspectie na een onbedoeld aan de grond lopen. Het doel van deze toevoeging aan de OSR is meer begrip bij eigenaren te kweken voor het normale onderhoud van kiel aanhechtingen en het voorkomen van mogelijke schade bij aan de grond lopen;
  • Een AIS transponder is nu ook verplicht voor cat. 3 wedstrijden, zoals de RORC Channel races, VuurschepenRace, Oostende – Ramsgate en de Ronde van NH;
  • Voor alle categorieën, in regel OSR 3.28, Engines, Generators, Fuel is toegevoegd: elektrische voortstuwing en “fuel” is vervangen door “power”, waarmee tenminste 5 uur gevaren kan worden. Een boot met een verbrandingsmotor moet nu ook tenminste 5 uren kunnen varen, dit was voorheen 8 uren. Hiermee wordt tegemoet gekomen voor boten met elektro motoren;
  • Er is geen noodhelmstok meer nodig voor categorieën 1 t/m 3, indien een stuurinrichting aan boord is met 2 helmstokken of 2 stuurwielen die onafhankelijk van elkaar werken. 

Voor de volledige verslagen of reglementen kijk je op www.orc.orghttps://ircrating.org/ en https://www.sailing.org/specialregs.


* Een “Qualified person” is een algemeen, maar nog ongedefinieerd begrip, waaronder zowel de werfbaas, jacht bouwkundig ingenieur als een verzekeringsexpert verstaan kunnen worden.

Deel dit artikel:

Uitgelichte artikelen

De partners van het Watersportverbond