Strijp en Reijnerwatering

Strijp en Reijnerwatering

De regio Westland kennen we als een glastuinbouwgebied achter de kustlijn Den Haag-Hoek van Holland. Door de vele kassen heeft het gebied traditioneel de bijnaam ‘de glazen stad’. Wellicht klinkt dat niet meteen als een aantrekkelijke vaarregio. Maar oordeel niet te snel! In het gebied ligt bijvoorbeeld ook de fusiegemeente Midden-Delfland, een 'cittaslow' - gemeente zonder kassen. Vanwege de vaste bruggen in de regio geeft een doorvaarthoogte van meer dan 1m50 hier en daar problemen. Er is een volstrekt onbekende sluiproute naar dit gebied …

Kenmerken 
  • type vaartocht : hele smalle vaarwegen door stand en land
  • karakteristieken: eerst door de stad (soms parkachtig) en daarna door het groen
  • kruipsnelheid of nog langzamer
  • diepgang: 0,8m
  • max doorvaarthoogte 1,25m
  • éénrichtingsverkeer
Als je van hele smalle vaarwegen en langzaam varen houdt, is dit een aantrekkelijke sluiproute.

Aan de ‘toertochten per motorboot’ van deze website voegen we elke maand een toertocht toe die meestal is ontleend aan het boek ‘Hollands water’. Wellicht doen wij je er een plezier mee op dit boek (30 vaargebieden, 12 steden en 3 grote evenementen) te wijzen als een geslaagd cadeau.

Je kunt het hier bestellen. 

© Pim van der Marel 2025

Veredelde sloten

De Strijp en Reijnerwatering zijn veredelde sloten tussen Den Haag en de Dulder in het Westland. Voor wie van smalle vaarwegen houdt, is het een leuke route. Het Hoogheemraadschap van Delfland heeft vanaf 2017 de openstelling ervan als pilotproject uitgezet. In die pilotfase zijn beelden gemaakt van de vaartuigen die de route gebruikten. Die beelden zijn gekoppeld aan de op dat moment gemeten fysisch chemische effecten onder water. Na vier jaar meten was de conclusie dat de nadelige effecten op de ecologie en waterkwaliteit beheersbaar zijn als gebruikers zich aan een aantal regels houden.

 

Regels

In april 2022 is daarom de pilot omgezet in het ‘Verkeersbesluit De Strijp en de Reijnerwatering’. De regels maken de vaarweg daadwerkelijk tot een regelrechte sluiproute. In de eerste plaats is de route éénrichtingsverkeer: je mag alleen van Den Haag naar het Westland varen. In de tweede plaats is de maximumsnelheid op het hele traject 4 km/uur. De vaarweg is gesloten tussen 15 april en 15 juni en wordt in die periode gestremd door middel van een balk. De afsluiting is bedoeld om de aquatische ecologie de gelegenheid te geven te herstellen en aan te groeien. Het moet de waterplanten in staat stellen hun beschermende kraamkamerfunctie voor de jonge vis te blijven vervullen.

 

Laakhaven, - kanaal en Korte Laak

Als je vanaf het Rijn-Schiekanaal Den Haag invaart via de Trekvliet vind je daar aan bakboord de Laakhaven. De haven is omringd door moderne hoge gebouwen. Als je daarvan houdt, is het in het voorste gedeelte misschien nog wel een leuke omgeving. Het achterste gedeelte van de haven is oud en rommelig. Aansluitend aan de Laakhaven vaar je het Laakkanaal op in de richting van Loosduinen. Dit is een voormalig tuindersdorp dat in 1923 - in ruil voor de aanleg van riolering - is opgegaan in Den Haag. Maar voordat je dit stadsdeel bereikt ga je bakboord uit de Korte Laak op. Die ligt zo vol met woonboten dat er maar een smalle vaart voor je over is. Dat maakt ons nieuwsgierig naar de rest van het traject tot aan de Strijp. Het hele stuk blijk je door de buitenwijken van Den Haag te varen. Veel flatgebouwen en oude nieuwbouw typeren dit stadsdeel. Gelukkig wordt de vaarweg door veel groen omringd. Door de hier en daar parkachtige omgeving is het geen onaardige vaarweg.

 

Galgewater

Even buiten de binnenstad vinden we het Galgewater. Door de vele lage bruggen is het Leidse vaarwater vooral geschikt voor sloepen, vletten, tenders en andere lage boten. Het lokale VVV heeft daarop ingespeeld met een leuke vaarroute : de 66 bruggenroute. Als je die voor een paar euro koopt, heb je meteen een aantrekkelijke waterkaart. En mocht je boot te hoog zijn, laat je dan bedelven onder het immense aanbod van huursloepen en andere huurboten.

Op het Galgewater vinden we de - nogal bescheiden - historische haven. Het Galgewater dankt zijn naam aan de galgen die hier vroeger opgesteld stonden. Om het volk te disciplineren toonde men er (onderdelen van) terechtgestelden. Brr …

 

Strijp en Reijnerwatering

Bij het begin van de Strijp hangt het bord met de diepte- en hoogtewaarschuwing van 0m80 resp. 1m25.

Deze waarden zijn accurater dan de waterkaart die iets ruimere waarden geeft. Direct na de bocht hebben we een groot flatgebouw pal naast ons. De start is daardoor niet meteen een meevaller. Maar de Strijp is breed genoeg en op het midden blijft de dieptemeter stil. Er is hier zo mogelijk nog meer groen. Je ziet nog maar nauwelijks dat je door een woonwijk vaart.

Bij de overgang naar de Reijnerwatering wordt de vaarweg smaller. Dat vereist secuur op het midden varen. Tot onze verrassing raken we af en toe iets onder water. Vermoedelijk zijn het takken want we lopen geen schade op. Om ons heen zijn de woonhuizen hier luxer dan op het eerdere traject. Zodra we op het laatste stuk van de Reijnerwatering komen, wordt de vaarweg gelukkig wat breder. Ook de dieptemeter geeft hier weer geruststellende waarden. We halen een beetje opgelucht adem ….

Uitgelichte artikelen

De partners van het Watersportverbond

}